Welk niveausysteem wordt er gehanteerd? Wat betekenen de niveaus A1, A2, B1, B2, C1 en C2, HSK, N4 en N5?

UvA Talen werkt met een internationaal erkende standaard voor taalniveau-aanduiding, het Common European Framework of Reference, dat in het Nederlands het Europees Referentiekader wordt genoemd. Dankzij deze internationale standaard weet je altijd op welk taalniveau je een cursus volgt. Deze niveau-aanduiding wordt tevens vermeld op uw certificaat.

Voor de talen Nederlands, Engels, Spaans, Italiaans, Frans, Duits, Portugees, Zweeds, Russisch en Arabisch hanteren we de niveaus A0 tot C2.
Voor de taal Chinees hanteren we de niveaus HSK 1 tot en met HSK 4.
Voor de talen Japans en Koreaans hanteren we de niveaus N5 tot en met N4.

A - Basisgebruiker

A1: Een basisgebruiker kan:

  • vertrouwde dagelijkse uitdrukkingen en basiszinnen, gericht op concrete behoeften, begrijpen en gebruiken.
  • zichzelf aan anderen voorstellen en kan vragen stellen en beantwoorden over persoonlijke gegevens zoals waar hij/zij woont, mensen die hij/zij kent en dingen die hij/zij bezit.
  • op een simpele wijze reageren, aangenomen dat de andere persoon langzaam en duidelijk praat en bereid is om te helpen.

Bij UvA Talen wordt dit niveau opgesplitst in twee deelniveaus: A1.1 (gedeeltelijk A1-niveau) en A1.2 (volledig A1-niveau).

A2: Een basisgebruiker kan:

  • zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen begrijpen die verband hebben met zaken van direct belang (bijvoorbeeld persoonsgegevens, familie, winkelen, plaatselijke geografie, werk).
  • communiceren in simpele en alledaagse taken die in eenvoudige bewoordingen aspecten van de eigen achtergrond, de onmiddellijke omgeving en kwesties op het gebied van diverse behoeften beschrijven.

Bij UvA Talen wordt dit niveau opgesplitst in twee deelniveaus: A2.1 (gedeeltelijk A2-niveau) en A2.2 (volledig A2-niveau).

B - Onafhankelijk gebruiker

B1: Een onafhankelijk gebruiker kan:

  • de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd.
  • zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens het reizen in gebieden waar de betreffende taal wordt gesproken.
  • een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd of die van persoonlijk belang zijn.
  • een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen.

Bij UvA Talen wordt dit niveau opgesplitst in twee deelniveaus: B1.1 (gedeeltelijk B1-niveau) en B1.2 (volledig B1-niveau).

B2: Een onafhankelijk gebruiker kan:

  • de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen, met inbegrip van technische besprekingen in het eigen vakgebied.
  • zo vloeiend en spontaan reageren dat een normale uitwisseling met moedertaalsprekers mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanningen met zich meebrengt.
  • duidelijke, gedetailleerde teksten produceren over een breed scala van onderwerpen.
  • een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.

Bij UvA Talen wordt dit niveau opgesplitst in twee deelniveaus: B2.1 (gedeeltelijk B2-niveau) en B2.2 (volledig B2-niveau).

C - Vaardig gebruiker

C1: Een vaardig gebruiker kan:

  • een uitgebreid scala van veeleisende, lange teksten begrijpen en de impliciete betekenis herkennen.
  • zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar uitdrukkingen te moeten zoeken.
  • flexibel en effectief met taal omgaan ten behoeve van sociale, academische en beroepsmatige doeleinden.
  • een duidelijke, goed gestructureerde en gedetailleerde tekst over complexe onderwerpen produceren en daarbij gebruikmaken van organisatorische structuren en verbindingswoorden.

Bij UvA Talen wordt dit niveau opgesplitst in twee deelniveaus: C1.1 (gedeeltelijk C1-niveau) en C1.2 (volledig C1-niveau).

C2: Een vaardig gebruiker kan:

  • vrijwel alles wat hij hoort of leest gemakkelijk begrijpen.
  • informatie die afkomstig is van verschillende gesproken en geschreven bronnen samenvatten, argumenteren reconstrueren en hiervan samenhangend verslag doen.
  • zichzelf spontaan, vloeiend en precies uitdrukken en kan hierbij fijne nuances in betekenis, zelfs in complexere situaties onderscheiden.

Andere niveaus

Ben je geïnteresseerd in een cursus Japans of Koreaans? Dan begin je als beginner bij N5, en ga je na enkele cursussen verder met N4.

Ben je geïnteresseerd in een cursus Chinees? Dan begin je bij HSK 1 en kom je steeds verder, tot en met HSK 4.

Heb je je niveau gevonden? 

Daarom 
UvA Talen

  • Vele taalcursussen op alle niveaus

    Een vast programma van 10+ talen in alle vormen en maten. Online of bij ons in Amsterdam

  • UvA Talen-benadering

    Bij ons is leren leuk. Wij brengen mensen samen. Wij zorgen voor jou, zodat jij je kunt ontwikkelen en resultaat boekt

  • Spraakmakend en toonaangevend

    De grootste en meest zichtbare aanbieder van de beste taalcursussen. We zijn altijd dichtbij, maar niets gaat ons te ver

  • Handige tools en flexibele aanpak

    Alles is goed geregeld. Je eigen dashboard, online toetsen, zelf ontwikkeld interactief materiaal

  • Internationaal erkend

    Ook universiteiten en onderwijsinstellingen kiezen voor UvA Talen. We toetsen door het hele land en online. Behaal een internationaal erkend certificaat 

Alleen maar positief: veel meer geleerd dan ik had verwacht in zo’n korte tijd, enthousiaste docent, goede sfeer. 

Janne Bolwerk

Waardering

9/10
204 reviewsAt feedbackcompany